De mange gæstespil igennem årene har intet til fælles
ud over at være vigtige forestillinger, som vi har ment fortjente
deres plads uden for festivalerne.
At arrangere gæstespil var i forhold til de store hektiske festivaler
en god lejlighed til at få talt med gæsterne. Vi så
det som et privilegium at præsentere
Odin Teatret, ikke kun fordi teatret bragte vigtige forestillinger, som
Oxyrhyncus og Talabot til København i denne periode, men også
fordi Odin havde en udtalt og af arrangører meget værdsat
evne til at takle problemer på en yderst professionel måde,
ganske uafhængig af om spillestedet var veludstyret eller en kold
B&W-hal. Der var altid en følelse af, at vi alle arbejdede
mod et fælles mål.
ISTA (International School of Theatre Anthropology), arrangeret i samarbejde
med Kanonhallen og Kulturby 96 i Kulturbyåret blev det smukke punktum
for KITs nære samarbejde med Odin Teatret.
En af Odin Teatrets inspirationskilder, The Living Theatre, der i 60erne
indvarslede eksplosionen inden for teatret, nåede at lægge
vejen forbi København med den dengang skelsættende forestilling
om Vietnam-krigen, Antigone desværrre for et meget lille
publikum. Andre grupper, der var inspireret af Odin Teatret og The Living
Theatre, fulgte efter, bl.a. kvindeteaterprojektet Magdalena, og det politisk
slagkraftige billedteater Jordcirkus, der siden den første Fools
1 havde fået et stort publikum i København.
Gæstespillene i denne knap 20-årige periode både indvarsler
og bekræfter nye udviklinger inden for scenekunsten. Ikke mindst
dansen, der skulle vise sig at blive 80ernes mest nyskabende kunstart.
Merce Cunninghams og John Cages Event i Østre Gasværk i 1984
blev et møde med de postmoderne mestre, der legende inddrog regndråberne
fra Østre Gasværks utætte tag i deres i bogstavelig
forstand grænseoverskridende forestilling. Karine Saporta overtog
scenen umiddelbart efter og indvarslede ikke kun det stærke kontingent
af moderne franske koreografer, men også det vigtige samarbejde
med Jean-Louis Badets Espace Danse på Det franske Institut. Allerede
i 1990 finder den første Dancin
City Festival sted.
Den blomstrende franske scenekunst gav os Jérôme Savarys
Grand Magic Circus vildt opfindsomme bearbejdning af Molières
Le Bourgeois Gentilhomme en fandenivoldsk tilgang til scenekunsten,
der på mange måder foregreb
det nye franske cirkus.
Inspirationskilderne var mange og kom længere og længere væk
fra. Fascinationen af den japanske butoh-dans bragte Carlotta Ikeda tilbage
til København flere gange, men det var især Afrika, som man
i slutningen af 80erne fokuserede på, først med den
lille Soul to Soul-festival, og siden med bl.a. det eminente, politiske
Market Theatre fra Johannesburg og en grandios ANC-solidaritetsforestilling
i Østre Gasværk. Mbongenis Sarafina, den mest berømmede
anti-apartheid musical, stod distancen også efter Nelson
Mandelas løsladelse: otte udsolgte forestillinger en succes,
der var endnu større end en anden af KITs Albertslundhus-succesmusicaler,
nemlig Grips Theaters rockmusical Linie 1.
Det var ligeledes Albertslundhuset, der lagde scene til Lev Dodins klassiske
opsætning af Fjodor Abramovs Brødre og Søstre, der
gav et dansk publikum indsigt i både daværende Sovjetunionens
sociale virkelighed og de klassiske russiske teaterfamiliers arbejde.
En andet besøg fra øst, Le Mystère des Voix Bulgares,
skabte kultagtig stemming i den propfyldte Marmorkirke.
I 1994 tordnede Gerald Thomas for anden gang ind på Kanonhallens
scene og vakte beundring og forargelse med sit radikale billedteater
der også gav anledning til Thomas senere samarbejde med Dr.
Dante.
Gæstescener
Saltlageret forblev det foretrukne spillested, indtil det under stor modstand
blev revet ned i 1987 for at give plads til Planetariet. I 1990 blev Kanonhallen
indviet og KIT havde fundet sin scene, hvilket ikke
udelukkede et fortsat samarbejde med det smukke Østre Gasværk
og dets meget selvbevidste leder, og
Albertslundhuset, som den dag i dag er en uundværlig og værdsat
samarbejdspartner.
Finansieringskilder
De økonomiske grundlag for disse gæstespil var lige så
forskellige som gæstespillene selv. Nogle løb rundt i sig
selv, ja gav ligefrem overskud (Grand Magic Circus, Odin Teatret), andre
blev støttet af deres respektive hjemlande (i særdeleshed
de franske grupper), eller via KITs lille årlige bevilling, andre
igen spillede på døren, eller vi delte underskuddet. Med
det ambitiøse Cunningham-Cage projekt modtog KIT for første
og (skulle det siden vise sig) næstsidste gang betydelig fondsstøtte
fra bl.a. Augustinus Fonden. De afrikanske arrangementer modtog international
eller udenrigsministeriel støtte. Kort sagt, de mange mulige finansieringskilder,
der var i et samfund som det danske på den tid, blev godt udforsket
og udnyttet.
Fra den kristne urkult, sindets og tidens mørke, går
der stråler mod vor tids menneskeslagtninger kloden over. Sandheder
eller tegn, mennesket har tolket til egen undergang. Og konsekvent, koncentreret
teater er denne forestilling uafbrudt, byens mest mærkelige og besættende.
Odin Teatret spiller kun kort tid i Saltlageret, så skynd Dem, dette
er en pligt og oplevelse at se.
Bent Mohn, Politiken (om Oxyrhyncus Evangeliet)
Odin Teatret tillader sig noget uhyre dristigt: de giver en teatral
fremstilling af videnskabens subjekt-objekt problem... Talabot er utroligt
fængslende teater, rigt på bevægende billeder, legende,
poetisk og dæmonisk... Talabot giver ikke svar men stiller spørgsmål.
Hvad mere kan man forlange af en så festlig og barsk komedie.
Tage Hind, Tusind Øjne
... en dans, hvis udførelses præcision og intensitet
er dens hele drama. På en sort skinnende gulvflade i Østre
Gasværks store og dunkle kuplede rotunde, i sig selv en grandios
rumvision, fyldt ud af Cages, Tudors, Kalves og Kosugis forstærkerskabte,
stereofonisk rundkastede lydkompositioner. En åbenbaring af intelligent
formskabende, intrikat trinudviklende dans, af klarhed og kompleksitet,
suggestivt omgivet af rum og lyd.
Henning Jørgensen, Information (om Merce Cunningham)
Ariadones Hime er hinsides alle begreber om skønhed og
harmoni og så alligevel i fuld overensstemmelse med det overordnede
dramaturgiske mål at skabe scenebilleder af overrumplende visuel
styrke og følelsesmæssig intensitet.
Viggo Sørensen, Jyllands-Posten
Ingen tvivl om det: Market Theatre er noget af det bedste politiske
teater, man har set... Bopha fortæller først og fremmest
noget om, hvad teatret kan bruges til. Når man virkelig har noget
at bruge det til. Hvor tit har vi det herhjemme?
Jens Kistrup, Berlingske Tidende
Det, der bliver ved med at virke så påtrængende
stærkt, og som bliver ved med at gnave, er Bophas bratte skift fra
den høje komik til den dybe tragedie. Resultatet er en af de mest
slagkraftige og vedkommende politiske teaterforestillinger, jeg har set...
Market Theatres Danmarksbesøg er en enestående chance for
både at opleve storartet teaterkunst og blive klogere på en
vigtig international situation.
Knud Schønberg, Ekstra Bladet
Med reference til den moderne russiske skuespilkunsts
fader, Stanislavskij, kalder instruktøren Lev Dodin selv sin vellykkede
intention med teatret for levet liv. Bedre kan det vist ikke
siges. Og meget bedre end som her kan det næppe spilles.
Per Theil, Berlingske Tidende
Ceremoniel splatter... (men) teaterfolk er mere fascinerede af
Gerald Thomas blackouts, der klipper i det lineære forløb,
og brug af fiktionsophævelse, hvor lyset er gået op, tiden
sat i stå og spiller og sal stirrer på hinanden i frosne evigheder.
Samt af den beckettske opfattelse af gentagelsen, af repetitionens
inerti som basalt menneskeligt vilkår, der er hundrede procent inkorporeret
hos ham.
Nina Davidsen, Information
Hele det bibelske crazy & horror show er samtidig en udforskning
af den teatrale skabelseshistorie med iscenesættergud og hele mekanikken...
det foregår med en medrivende sans for teatrets illusionsnumre.
I bibelsk hokuspokus- stil nadverens: hoc est corpus anvendes
mobile jordbrune skærme, som rask væk kører hen over
scenen, skjuler en person, lader en anden dumpe frem etc. Ren guddommelig
magi. Og de medvirkende kan blaffe sig ud, hvis scenen bliver dem for
meget.
Monna Dithmer, Politiken (om Gerald Thomas)
|
|
GÆSTESPIL
1981-2004
THE LIVING THEATRE
USA
Antigone; Massemennesket
Julian Beck, Judith Malina m.fl.
Boulevarden, 13.-16. september 1981
GRAND MAGIC CIRCUS
FRANKRIG
Le Bourgeois Gentilhomme
AF Molière
ISC. Jérôme Savary
SCEN. Michel Lebois
KOR. Barbara Pearce & Réjane
MUSIK Wolfram Kremer, Christian Hillion, Olav Estienne
Skt. Annæ Gymnasiums Festsal, 5.-8. september 1982
NEW YORK STREET CARAVAN
USA
Saltlageret, oktober 1983
BLOOLIPS
ENGLAND
YumYum (1982)
Saltlageret, 17.-19. januar 1983
JORDCIRKUS
SVERIGE
Blodsband (1982)
AF Gabriel Garcia Marques
MANUS Jordcirkus
ISC. Marika Lagercrantz
SCEN. Chris Torch
Saltlageret, April 1983
MERCE CUNNINGHAM DANCE COMPANY
USA
Event
KOR. Merce Cunningham
MUSIK John Cage, Martin Kalve, David Tudor, Takehisa Kosugi
MEDV. Helen Burrows, Louise Burns, Merce
Cunningham, Susan Emery, Karen Fink, Lise Friedman, Alan Good, Neil Greenberg,
Catherine Kerr, Chris Komar, Joseph Lennon, Patricia Lent, Rob Remley, Robert
Swinston, Megan Walker, Susan Quinn Young
Østre Gasværk, 30. & 31. maj 1984
KARINE SAPORTA CIE.
FRANKRIG
Hypnotic-Circus (1983);
Un lien dazur (1984)
ISC. Karine Saporta
MUSIK Hélène Sage
LYS Nino Ramos
MEDV. Véronique Dupont, Claude Brumachon, Charlotte Munck m.fl.
Østre Gasværk, 1. juni 1984
ONDEKOZA
JAPAN
Demon Drummers and Dancers of Japan
Skt. Annæ Gymnasiums Festsal, 7. & 8. september 1985
ODIN TEATRET
DANMARK
Oxyrhyncus Evangeliet (1985)
ISC. Eugenio Barba
SCENARIO Eugenio Barba
MEDV. Roberta Carreri, Tage Larsen, Else Marie Laukvik, Francis Pardeilhan,
Julia
Varley, Torgeir Wethal
Saltlageret, 4.-20. januar 1986
SOUL TO SOUL 86
Afrikansk kulturfestival
København & Århus
ISNEL DA SILVEIRA
SENEGAL
Soloforestilling
TROMMER Cocosel
Lousiana, 30. & 31. august 1986
Albertslund, 2. september 1986
WULOMEI
GHANA
Dancers & Drummers
Albertslundhuset, 31. august 1986
KOTEBA
ELFENBENSKYSTEN
A Toukasse
Saltlageret, 3.-11. september 1986
SUPER ETOILE
SENEGAL
Montmartre, 14. september 1986
COMPAGNIE DU LIERRE
FRANKRIG
Elektra
ISC. Farid Paya
MUSIK Marc Lauras
SCEN. Jean-Pierre Larroche
Østre Gasværk, efterår 1987
DET SYDLIGE AFRIKA PÅ SCENEN
THE MARKET THEATRE
EARTH PLAYERS
SYDAFRIKA
Bopha
AF Percy Mtwa
ISC. Percy Mtwa
MEDV. Sidney Khumalo, Aubrey Molefe, Aubrey Radebe
Teltet i Fælledparken, 10.-15. juli 1987
Arr. i samarb. m. Terra Nova
GALLAFORESTILLING FOR DET SYDLIGE AFRIKA
Alambique (MOZAMBIQUE)
ANC Musik Group (SYDAFRIKA)
Bagamoyo Troupe (TANZANIA)
Kituxi (ANGOLA)
The National Dance Troupe (ZAMBIA)
Ndilimani Troupe (SWAPO)
Zambuku Theatre Group (ZIMBABWE)
Bagamoyo Troupe (TANZANIA)
Østre Gasværk, 6. & 7. juli 1987
ARIADONE
JAPAN
HIME
KOR. Ko Murobushi
MUSIK Goto Osamu
MEDV. Carlotta Ikeda m.fl.
Albertslundshuset, 10.-14. juni 1987
MAGDALENA PROJECT
Internationalt kvindeteaterprojekt
BE/DK/GB/NZ/ES
Nominatae Filiae (1988)
ISC. Zofia Kalinska, POLEN
DRAM. Susan Bassnett
MEDV. Gerd Christiansen, Jill Greenhalgh, m.fl.
Kbh. Dannerhuset, 24. & 25. april 1988
Ahlefeldtsgades Medborgerhus, 27. & 28. april 1988
Arr. i samarb. m. Dannerhuset & Århus Teaterakademi
THÉÂTRE LA CHAMAILLE
FRANKRIG
Alice Caroll
AF OG MED Claudine Hunault, Yvon Lapous, Hervé Tougeron, Christine
Leroy
Hvidovre Medborgerhus, 24. & 25. april 1988
LA COMÉDIE FRANÇAISE/THÉÂTRE
NATIONAL DE LODÉON
FRANKRIG
Madame de la Carlière
AF Denis Diderot
ISC. Pierre Tabard
SCEN./KOST. Dominique Borg
MEDV. Catherine Sellers, Pierre Tabard
Betty Nansen Teatret, 4. juni 1988
JUNI DAHR & JOHN MORROW
NORGE
Joan of Arc (1988)
IDÉ/ISC. Juni Dahr, John Morrow
MUSIK Chris Poole
Nikolaj Kirke, 2. & 4. oktober 1988
ODIN TEATRET
DANMARK
Talabot (1988)
SCENARIO Eugenio Barba
ISC. Eugenio Barba
KOST. Lena Bjerregaard
MEDV. César Brie, Naira Gonzalez, Jan Fenslev, Richard Fowler, Iben
Nagel Rasmussen, Julia Varley, Torgeir Wethal
B&W, Hal 12, Strandgade, 10.-13. september 1989
Judith (1987)
TEKST Eugenio Barba, Roberta Carreri
ISC. Eugenio Barba
MEDV. Roberta Carreri
Det Kgl. Teater, Prøvesal B, 26.-31. august 1989
GRIPSTEATER
VESTTYSKLAND
Linie 1 en rockmusical
AF Volker Ludwig
ISC. Wolfgang Kolneder
KOR. Neva Howards
LIVE MUSIK Birger Heymann & bandet No Ticket
SCEN. Mathias Fischer-Diskau
KOSTUMER Yoshio Yabara
Albertslundhuset, 22.-25. februar 1989
YURIJ LJUBIMOV & LEICESTERHAYMARKET THEATRE
ENGLAND/RUSLAND
Hamlet (efter 1971 versionen)
ISC. Yurij Ljubimov
SCEN. David Borowskij
KOR. Chiang Ching
MEDV. Daniel Webb (Hamlet), Veronika Smart (Ophelia), Andrew Jarves, Anne
White, Richard Durden
Albertslundhuset, 3.-6. februar 1990
LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES
BULGARIEN
Bulgarsk kvindekor
KORLEDER Dora Hristova
Marmorkirken (Kbh.), 17. & 21. oktober 1990
Domkirken (Århus), 18. oktober 1990
Domkirken (Odense), 19. oktober 1990
THÉÂTRE REPÈRE
The Dragons Trilogy
IDÉ & ISC. Robert Lepage
SCEN. Jean-Francois
Couture, Gilles Dubé
MUSIK Robert Caux
MEDV. Robert Bellefeuille, Normand Bissonnette, Marie Brassard, Richard
Fréchette, Marie Gignac, Gaston Hubert, Hélène Leclerc,
Marie Michaud
Kanonhallen, 26. 27. & 28. oktober 1991
NINA CORTI FLAMENCO COMPANY
SCHWEIZ
Nights in the Garden of Spain (1991)
DANS Nina Corti
8 musikere & sangere
Kanonhallen, 13.-16. november 1991
SARAFINA
SYDAFRIKA
AF Mbongeni Ngema
MUSIK Mbongeni Ngema
SANGE Hugh Masekela
SCEN./KOST. Sarah Roberts
LYS Mannie Manim
PRODUKTION Committed Artists
Albertslundhuset, 23.-28. november 1993 (8 opf.)
CARLOTTA IKEDA & KO MUROBUSHI
JAPAN/FRANKRIG
Ai-Amour
KONCEPT Ko Murobushi, Carlotta Ikeda
MUSIK Osamu Goto
LYSDESIGN Eric Loustau-Carrere
Kanonhallen, 27. 28. & 29. februar 1993
LA FURA DELS BAUS
SPANIEN
Suz o Suz
KONCEPT La Fura dels Baus
SCEN. Andreu Polo, Grego Navarro
MUSIK Carles Padrisa, Miki Espuma, Vidi Vidal
Kanonhallen, 21.-25. april 1993
INGUN BJØRNSGAARD
NORGE
Alminnelig Olympia
KOR. Ingun Bjørnsgaard
MUSIK Per Nørgård, Bent Sørensen
SCEN. Christel Sverre
Kanonhallen, 20. 21. & 22. august 1993
GERALD THOMAS & OPERA SECA
BRASILIEN
B.E.A.S.T. Trilogien: Flash and Crash Days (1992); The Empire of Half Truths
(1994); Unglauber (1984)
KONCEPT & ISC. Gerald Thomas
KOSTUMER Fernanda Torres
MEDV. Fernanda Montenegro, Fernanda Torres, Luiz Damasceno m.fl.
Kanonhallen, 26.-30. april, 1. & 2. maj 1994
MALY DRAMA TEATER
RUSLAND
Brødre og Søstre
AF Fjodor Abramov
ISC. Lev Dodin
DRAMATISERING Lev Dodin, A. Katsman, Sergej Bekhterev
SCEN. Eduard Kotjergin
KOSTUMER Inna Gabaj
TEKNIK Kiril Piskunov
LYS Oleg Kozlov, Jekaterina Dorofejeva
SIMULTANTOLKNING Kjeld Bjørnager
MEDV. 40 skuespillere bl.a. Pjotr Semak,Tatjana Sjestakova
Albertslundhuset, 4. 5. & 8. oktober 1994
ISTA International School of Theatre Anthropology
Kanonhallen, 3.-12. maj 1996
ARR. Kulturby 96 i samarbejde med Kanonhallen og KIT
LEDELSE Eugenio Barba
THEATRUM MUNDI Labyrinternes Ø
Skabt specielt til ISTA Festivalen i København
ISC. Eugenio Barba
SCEN. Odin Teatret og Jan de Neergaard
MEDV. 40 skuespillere, dansere & musikere fra festivalens grupper
3. 4. 5. & 9. maj
SEMINAR Teatret i et Multi-kulturelt samfund
KOORDINATION Kirsten Hastrup
DELTAGERE: Johannes Fabian, Dario Fo, Clifford Geertz, Kirsten Hastrup,
Mario Vargas Llosa, Mbongeni Ngema, Sanjukta Panigrahi,
Franca Rame, Edward Said, Richard Schechner, Susan Sontag, Wole Soyinka
Louisiana, 9.-11. maj
THE BULGARIAN VOICES ANGILETE
BULGARIEN
Tidl. Le Mystère des Voix Bulgares
DIRIGENT Nikolai Merdjanov
Marmorkirken, 9. oktober 1999
PIP SIMMONS & THE JEWISH THEATRE OF BUCHAREST
UK/RUMÆNIEN
An die Musik
ISC. Pip Simmons
Den Grå Hal, 24.-28. oktober 2000
CIRKUS CIRKÖR
SVERIGE
Trix
MusikTeatret Albertslund, April 2000
Arr. i samarb. m. MusikTeatret Albertslund |