The British Are Coming var det første projekt, hvor KIT valgte
at fokusere på et klart afgrænset tema. Valget af Storbritannien
faldt ikke svært. Der var i midten af 80erne en markant, ny
generation af britiske kunstnere, som vi gerne ville bringe til Danmark,
også i håb om at stimulere en dialog med den danske scenekunst,
der ikke mindst i 80erne kiggede mod vest. 10 år senere kom
der for alvor gang i denne dialog med projektet New Words, New Language,
New Theatre, hvor danske og britiske kunstnere mødtes både
på og uden for scenen.
The British Are Coming var samtidig et resultat af et nyt og usædvanligt
samarbejde mellem en selvstændig organisation som KIT og en national
organisation som The British Council, der var enige om, at tiden var inde
til at præsentere et relevant modbillede til de etablerede West
End-teatre og popmusik. Briterne kom, spillede og sejrede i København
i 1987. Rygtet bredte sig til Århus og Odense og på The British
Councils initiativ kom et nyt kulturelt samarbejde i stand mellem de tre
byer, der blev af stor betydning for de senere Images of Africa-festivaler.
The British Are Coming viste nyskabende og oftest selvstændigt producerende
kunstnere inden for teater, dans, performance, musik og film. Det velkendte
og etablerede måtte vige pladsen med Royal Court, Cheek by
Jowl og Royal Shakespeare Company som de fornemme undtagelser.
The Royal Court Theatres Road med rocksangeren Ian Dury i hovedrollen
kåret til årets forestilling i England var den
første festivals hit. Det var et scoop at få Royal Court,
dramatikernes teater, til at forlade Storbritannien for første
gang, men også Cheek by Jowls sprudlende, moderne fortolkning af
Shakespeares Twelfth Nights var en fuldtræffer i Østre Gasværk.
De forholdsvis få, der så lille grotesk-komiske geni-streg
A Minute Too Late af Theatre de Complicité var vidne til et af
de første udspil fra et kompagni, der kom igen i 1989 og i dag
er et af Storbritanniens toneangivende. Deltagelsen af Royal Shakespeare
Companys (RSC) i den anden britiske festival gav ikke kun festivalen et
statusmæssigt løft løft, men også publikum,
anført af dronning Margrethe, en grusomt betagende oplevelse. Titus
Andronicus, iscenesat af den kun 29-årige Deborah Warner, modtog
umiddelbart inden Danmarksbesøget, ikke færre end tre Laurence
Oliviers Awards.
Teatret vakte ubestrideligt mest opmærksomhed, men nogle overbevisende
ekspempler på unge britiske koreografer, udvalgt i samarbejde med
Dance Umbrella i London, ikke mindst DV8s My Sex, Our Dance med Lloyd
Newson og Nigel Charnock begge kunstnere, der siden fik stor betydning
for den
danske dansescene, Rosemary Butchers samarbejde med komponisten Michael
Nyman og Flag af Lea Anderson, bekræftede, at her var begyndelsen
til en helt ny æra, udsprunget af såvel Dartington College
som af kreativiteteten i Londons barske randområder.
På performance-området fandt Bow Gamelan magien i postindustrielle
billeder og rytmer, mens Test Department leverede et rasende opgør
med thatcherismen, som delte publikum i to. Et musikprogram, der inkluderede
Reggae Philharmonic Orhestra, Loose Tubes, der med Django Bates i spidsen
gav en formidabel koncert på Louisiana, og det nye jazz-talent Courtney
Pine i Montmartre samt et filmprogram i Grand-biografen fuldendte programmet.
New Words, New Theatre, New Language I 1998 tog The British Council, Café
Teatret og KIT initiativ til at se nærmere på det britiske
dramatikerteater, der ikke siden Look Back in Anger-generationen midt
i 50erne havde oplevet en lignende kreativ energi inden for dramatikken.
I Danmark sporede man samme grøde. Projektet lå ligefor,
og med Radioteatret og en række københavnske teaterscener
som samarbejdspartnere blev der præsenteret en lang række
produktioner både engelske og danske, med
Café Teatrets opsætning af Mark Ravenhills Shopppnig and
Fucking i Alexa Thers iscenesættelse, Sarah Kanes Crave og Howard
Barkers Ursula, som tre af højdepunkterne.
Hertil kom en præsentation af Performance Poetry, hvor digtere fra
Belfast, Bristol, Edinburgh og London for første gang vovede sig
uden for Storbritannien for
at udfordre hinanden på ord. New Words afspejlede ikke mindst, at
Storbritannien ikke Fools-festivalernes England havde mange
kraftcentre geografisk set.
Bogen New Words... udkom i forbindelse med seminaret, redigeret
af Hans Christian Gimbel i samarbejde med Janus Kodal og Filmhuset (Tiderne
skifter).
The British Council og danske partnere The British Are Coming viste, at
det var muligt at finde finansieringspartnere til usædvanlige kulturprojekter
og understregede endnu engang, at et samarbejde
mellem lokale og internationale organisationer er i stand til at flytte
milepæle.
The British Are Coming var gjort mulig takket være et samarbejde
mellem The British Council, en række private sponsorer og fonde,
Københavns Kommune og Kulturministeriet og for The British
Are Coming 89s vedkommende Odense og Århus Kommune.
Lukningen af Saltlageret betød, at vanskelige spillesteder, som
Den Grå Hal og badmintonsbanerne i Ahlefeldtsgade Medborgerhus,
måtte inddrages. Festivalerne ville absolut have vundet, både
publikumsmæssigt og funktionsmæssigt, om de havde været
koncentreret omkring ét spillested.
The British Council var ligeledes omdrejningspunktet for New Words, som
var et forbilledligt bevis på, at når netværkssamarbejdet
udføres med vision og konsekvens, efterlader det også dybe
spor.
Publikum og presse
Festivalerne bekræftede publikums villighed til at tage chancer.
En belægningsprocent på ca. 75 for uetableret scenekunst var
et meget positivt resultat,
som blev nået med begge festivaler. Endnu en gang oplevede vi dog
den parakdoksale (og for arrangører bekostelige) situation, grundet
publikums lange reaktionstid, at der ikke var udsolgt til premieren på
Titus Andronicus af RSC, men alligevel behov for at arrangere en ekstraforestilling.
Pressen gav en kvalificeret og meget positiv dækning af festivalerne,
som i høj grad var med til at stimulere den store interesse. Alene
den første festival betød 200 artikler, 15 radioudsendelser
plus tv-indslag.
New Words var med sin danske forankring sikret stor publikums- og presseinteresse.
Dette gjaldt også de to afsluttende seminarer, hvor danske og engelske
teaterfolk havde sat hinanden stævne.
Bravo, Britain. The British Are Coming har tiltrukket et stort,
ungt publikum, som man sædvanligvis ikke møder på de
etablerede danske scener. Der er snarere tale om det publikum, som tidligere
fylkedes om Fools-festivalerne...The British Are Coming ligner noget usædvanligt.
Nemlig et arrangement, der lykkes fornemt, fordi det ikke høfligt
forsøger at behage sit publikum, men vover at udfordre det kunstnerisk.
Ebbe Iversen, Berlingske Tidende
Briterne kom og sejrede. Vidt forskellige med hensyn til indhold,
stil og arbejsvilkår har samtlige tilbud markeret sig ved et udadvendt,
åbent engagement i samtiden. På den led har festivalen adskilt
sig klart fra, hvad man tidligere har kunnet opleve af eksperimenterende,
fornyende og avantgardistiske, udenlandske gæstespil... andre indfaldsvinkler
og udtryksmåder i teatret end dem, vi er vant til at opleve. Og
i den henseende har The British Are Coming levet op til de populære
Fools-festivaler.
Randi K. Pedersen, Land og Folk
Bevægende og samtidig forunderlig humoristisk er denne
skildring af livet i arbejdsløshedens og fattigdommens skygge.
Og i Margaret Thatchers England er fattigdom ikke noget relativt, men
en helt reel nød... (de) lader os opleve gadens liv som et billede
af et helt urimeligt spild, som også er hverdag i dagens Danmark...
Disse briter kom, spillede og sejrede. Road er stærkt og vedkommende
teater.
Birthe Johansen, Aktuelt
Livet narrer, kærligheden driller, lykken griber vi forgæves
efter eller fanger i nogle få uvirkelige øjeblikke. Men i
denne engelske opførelse af Helligtrekongersaften falder alting
eller det meste i hak. Pludselig ser vi den Shakespeare,
vi troede, vi kendte. Det føles som en befrielse.
Jens Kistrup, Berlingske Tidende
Det er et fabelagtigt flot stykke, der bruger al mandsdansens
sprælske dynamik... At England er lysår foran os i teknisk
dygtighed og koreografisk spændvidde, bliver stjerneklart sådan
en aften.
Marie-Louise Kjølbye, Kristeligt Dagblad (om DV8)
Bow Gamelan viste en seance, der bestemt ikke ligner andre. Industriens
affald som lyd- og lysteater, olietønder som kirkeklokker, skærebrændere
som hvæsende musikinstrumenter, fyrværkeri og forunderlige
lyde både skræmmende, skønt og poetisk. En symfoni
i S s for skrot.
Mogens Garde, B.T.
De engelske skuespillere kan et mirakuløst trick: at spille
rollerne helt ud til den yderste grænse, og så alligevel,
samtidig, holde dem tre skridt fra livet. Og lykkes det Deborah Warner
gennem de første tre akter at rejse gennem gru til medfølelse,
lykkes det hende gennem de to sidste at mobilisere en storslået
humor gennem stilbrud og stedse sortere farce... Vi har Peter Brooks ord
for, at der hér skrives historie.
Michael Bonnesen, Politiken (om RSC)
Brian Cox er med sin fabelagtige nuancering af titelrollen selve
nødvendigheden for opførelsens niveau, men så fremragende
spilles der i samtlige roller, at forestillingen er et lysende eksempel
på ensemblets betydning for den sublime helhedsoplevelse.
Viggo Sørensen, Jyllands-Posten
Med sine tre klassiker-opsætninger for Royal Shakespeare Company
er Deborah Warner en af dem, der klarest og mest overbevisende har demonstreret,
hvor meget fortidens drama har at sige nutiden... Her får vi det
chok i sjælen, som er teaterkunstens mening og mål. Og her
nedbrydes de kunstneriske og moralske konventioner, der får Shakespeare
til at stivne og dø.
Jens Kistrup, Berlingske Tidende
|
|
THE BRITISH
ARE COMING 87
10. APRIL - 10. MAJ 1987
TEATER
CHEEK BY JOWL
Twelfth Night (1986)
AF William Shakespeare
ISC. Declan Donellan
SCENOGRAF Nick Ormerod
KOMPONIST OG DIRIGENT Joanna MacGregor
KOR. Sara van Beers
Østre Gasværk, 24. 25. & 26. april
ROYAL COURT THEATRE
AF Jim Cartwright
Road (1986)
ISC. Simon Curtis
SCEN. Paul Brown
LYS Christopher Shutt
MEDV. Ian Dury, Jane Horrocks m.fl.
Ahlefeldtsgade Medborgerhus, 10. 11. 12. & 13. april
THEATRE DE COMPLICITÉ
A Minute Too Late (1985)
ISC. Annabel Arden, Simon McBurney
MEDV. Simon McBurney, Marcello Magni, Joseph Houben
LYS Jon Linstrum
Mercur Teatret, 28. 29. & 30. april
DANS
LAURIE BOOTH
Yip Yip Mix and the 20th Century
KOR. Laurie Booth
MUSIK DJ Philip Jeck
Mercur Teatret, 22. & 23. april
DV8
My Sex, Our (1986)
KOR. Lloyd Newson, Nigel Charnock
Mercur Teatret, 22. & 23. april
ROSEMARY BUTCHER DANCE COMPANY THE MICHAEL NYMAN
BAND
Flying Lines; Touch The Earth
(1987)(Urpremiere)
KOR. Rosemary Butcher
KOMPONIST Michael Nyman
LIVE MUSIK Michael Nyman & Band
Mercur Teatret, 21. april
YOLANDE SNAITH
Blue Whiteness Rhapsody
KOR. Yolande Snaith
MUSIK J.S. Bach
Mercur Teatret, 22. & 23. april
MULTIMEDIE PERFORMANCE
BOW GAMELAN ENSEMBLE
Installation
AF OG MED Paul Burwell, Anne Bean, Richard Wilson
Ahlefeldtsgade Medborgerhus, 15. 16. 18. & 19. april
LUMIERE & SON
Panic
ISC. Hilary Westlake
KOMP. Jeremy Peyton Jones
PROJEKTIONER Simon Corder
Mercur Teatret, 16. 18. & 19. april
MUSIK
COURTNEY PINE QUINTET
Jazz koncert
Montmartre, 4. maj
LOOSE TUBES
Off-beat jazz
Louisiana, 25. april
Montmartre, 26. april
PENGUIN CAFÉ ORCHESTRA
Crossover koncert
KOMPONIST Simon Jeffes
Louisiana, 2. maj
Montmartre, 3. maj
CABARET
THE MILLIES, THE NATURAL THEATRE M.FL.
Carlton Teatret,
10. 11. & 12. april
UDSTILLING
BRITISH MUSIC IN THE EIGHTIES
AF Tiricna Kerr Associates
Carlton Teatret, 14.-21. maj
BRITISK FILMKAVALKADE
Cecil Hepworth, Anthony Asquiths, Alfred Hitchcock, David Leans, Lindsay
Anderson,
Karel Reisz, Tony Richardson, John Schlesinger, Richard Attenborough,
Allan Parker, Ridley Scott, Peter Greenaway, Bill Forsyth, Richard Eyre,
Chris Petit, Neil Jordan, Karl Francis, John Mackenzie, Gavin Millar,
Stephen Poliakoff, Derek Jarman, Ken Loach, Ken Rusell, Paul Myersberg,
Horace
Ové, Terry Jones
Grand Teatret, 1.-10. maj
THE BRITISH ARE COMING 89
KBH. 3.-28. APRIL 1989
ODENSE 4.-25. APRIL 1989
ÅRHUS 2.-23. APRIL 1989
TEATER
ROYAL SHAKESPEARE COMPANY
Titus Andronicus (1987)
AF William Shakespeare
ISC. Deborah Warner
ASS. Katie Mitchell
SCEN. Isabella Bywater
MUSIK Guy Woolfenden, Cicely Berry
LYS Wayne Dowdeswell
MEDV. Brian Cox, Estelle Kohler, Sonia Ritter, Mike Dowling, Donald Sumpter,
Derekt Hutchinson m.fl.
Kbh., Østre Gasværk, 4.-8. april
Århus, Ridehuset, 12. 13. & 14. april
THEATRE DE COMPLICITÉ
The Visit
AF Frederich Dürrenmatt
BEARBEJDET AF Maurice Valency
ISC. Annabel Arden, Simon Mc Burney
SCEN. Rae Smith, Paddy Hamilton
KOR. Marcello Magni
LYS Ace McCarron
Århus, Ridehuset, 6. & 7. april
Odense, Sukkerkogeriet, 9. april
Albertslundhuset, 11. & 12. april
CIRKUS CABARET
RA-RA ZOO
ISC. Roy Hutchin
MUSIK Jessica Palin
LYD Dave Haw
LYS Jon Linstrum
Århus, Ridehuset, 16. april
Odense, Magasinet, 18. april
Kbh., Den Grå Hal, 20. & 21. april
DANS
THE CHOLMONDELEYS & THE FEATHERSTONEHAUGHS
Flag
KOR. Lea Anderson
LIVE MUSIK Steve Blake & The Pointy Birds
TEKST Carl Smith
LYS Mark Parry
Århus, Ridehuset, 23. april
Odense, Magasinet, 25. april
Albertslundhuset, 27. & 28. april
MUSIK
JAMES TAYLOR QUARTET
James Taylor, David Taylor, Allan Crockford, Simon Howard
Århus, Huset, 13. april
Odense, Rytmeposten, 14. april
Kbh., Musikcaféen, 15. april
REGGAE PHILHARMONIC ORCHESTRA
LEDER Mykaell Riley med orkester
Århus, Ridehuset, 2. april
Kbh., Den Grå Hal, 3. april
Odense, Magasinet, 4. april
TEST DEPARTMENT
Natura Victus en musikperformance
KOR. kollektiv
LYS Melvin Benn
LYD Matt Aerts
FILM Brett Turnbull
Odense, Banden, 19. april
Århus, Ridehuset, 21. april
Kbh., Den Grå Hal, 23. april
PERFORMANCE
GARY STEVENS
If The Cap Fits
ISC. Gary Stevens
ASS. Caroline Evans
Kbh., Fiolteatret, 13. & 14. april
Odense, Magasinet, 16. april
Århus, Musikhuset, 18. april
STATION HOUSE OPERA
Cuckoo
ISC. Julian Maynard Smith
KONTRABAS Sjeng Schupt
TEKNIK Joe Miles
Kbh., Den Grå Hal, 14. & 15. april
Århus, Ridehuset, 18. & 19. april
Odense, Banden, 22. april
FILMFESTIVAL
MONTY PYTHON
Odense, Biocentret, 10.-14. april
UDSTILLINGER
PETER NOBLE
Silhouette and Shadow en aktiv installation
Wurst, Vesterbrogade 107, 21. april - 5. maj
DESIGN: THE ASPEN BANNERS
Variationer over Union Jack
Albertslundhuset, 27. & 28. april
NEW WORDS, NEW LANGUAGE, NEW THEATRE
19. SEPT. - 29. NOV. 1998
ARRANGERET AF The
British Council, CaféTeatret, Janus Kodal, RadioTeatret, Kaleidoskop,
Filmhuset,
Terra Nova og Københavns Internationale Teater
TEATER
CAFÉTEATRET DANMARK
Shopping and Fucking (1996)
AF Mark Ravenhill
INSTR. Alexa Ther
SCEN. Carsten Kristensen
KOR. Esa Alanne
CaféTeatret, 19. sept. - 24. okt.
DA DA DUMB PRODUCTIONS
Truth is a style (urpremiere)
AF Robert Overson, Martin Coles
INSTR. Birgitte Nystrøm
SCEN. David Lewis
MEDV. Martin Cole, Martin Gent
CaféTeatret, 3.-24. okt.
FICTION FACTORY
WALES
Gas Station Angel
AF Ed Thomas
INSTR. Ed Thomas
Åben Scene, Magstræde, 22.-26. sept.
HUSETS TEATER & RADIOTEATRET
DANMARK
Anslag mod hendes liv
AF Martin Crimp
INSTR. Emmet Feigenberg
MUSIK Dicte Westergaard Madsen
SCEN. Nanna Arnfred
RADIOTEKNIK Solveig Berger
Husets Teater på Halmtorvet 29. sept.-17. okt.
Radioteatret DR P1, 12. & 18.okt.
PAINES PLOUGH & BRIGHT LTD.
UK
Crave (urpremiere)
AF Sarah Kane
INSTR. Vicky Featherstone
MEDV. Sarah Kane m.fl.
Kaleidoskop, 27. & 28. november
PAINES PLOUGH
Sleeping Around
TEKST Mark Ravenhill (UK), Hilary Fannin (IR), Stephen Greenhorn (SKOTLAND),
Abi Morgan (WALES)
INSTR. Vicky Featherstone
Kaleidoskop, 27. 28. & 29. november
Andre britiske teatergæstespil (D. Harrower,
E. Walsh) indgik i Sommerscene 98
PERFORMANCE POETRY
4 aftener med performance poetry fra London, Edinburgh, Bristol &
Belfast
ARRANGØR Janus Kodal
KafCaféen, 28. sept., 4. 5. 12. &19. okt.
BRITISH COMEDY
BOBBY BAKER
Cook Dems (Cooking Demonstrations)
AF OG MED Bobby Baker
KafCaféen, 9. & 10. okt.
RONEY FRASER-MUNRO
Manology Zwei
Satirisk multimedie- & live show
IDÉ Roney Fraser-Munro
KafCaféen, 2. & 3. okt.
BRITISK FILM
Cinemateket udvalgte 29 nye britiske film bl.a.
Carina Adler, Ken Loach, Michael Winterbottom, Shane Meadows.
Seminar og møder med de britiske instruktører
Cinemateket
SEMINAR 1
THE REGIONAL AND THE MULTICULTURAL THEATRE
ORDSTYRERE Ulla Strømberg, Peter Bensted
Huset i Magstræde, 3. & 4. oktober
SEMINAR 2
THE PLAYWRIGHT AND THE THEATRE A HAPPY MARRIAGE
OR A WORLD APART?
ORDSTYRERE Jesper Bergmann, Trevor Davies
Huset i Magstræde, 28. & 29. november
|